zondag 9 december 2007

jonkheer Jelle in het eerste leerjaar (basco's 8)

Jonkheer bracht deze week door in een eerste Bulgaarse jonkheerklas.





Dit is zijn verslag:

De jonkheer als begeleider van leerprocessen:

Deze week vertoefde ik in het eerste leerjaar.

De lkr zorgt voor veel differentiatie in haar wiskundelessen. Ze zet steeds de snelle leerlingen individueel aan het werk zodat ze meer aandacht kan besteden aan de zwakkeren.
Haar lessen probeert ze creatief te maken door spelvormen te gebruiken. Echt creatief met materiaal is ze niet. Dit komt vooral omdat de middelen er niet altijd zijn.

Voor wiskunde wordt met een groot telraam gewerkt. Daarnaast beschikt elke leerling over een eigen telraam.

Wanneer de leerlingen een correct antwoord geven, toont de lkr een lachend gezichtje. Bij een fout antwoord toont ze een nors gezichtje. Dit is motiverend bij een goed antwoord, bij een fout antwoord natuurlijk minder.

De muzieklessen zijn hier anders dan in België vooral omdat de Bulgaren zeer muzisch zijn. Iedereen mag hier vooraan de klas een lied zingen of een danspasje demonstreren.


De jonkheer als inhoudelijk expert:

Mijn mentor vertelde dat men hier in Bulgarije elk jaar verschuift naar een hogere klas. Hiermee bedoel ik dat een leerkracht zijn leerlingen volgt vanaf het begin van de lagere school tot het einde. Men heeft hierdoor veel ervaring. In België blijf je (meestal) in eenzelfde leerjaar les geven. Dus ben je eigenlijk slechts expert in de didactiek en de inhouden uit dat jaar. Hier in Bulgarije bezitten ze veel kennis over de didactiek uit elk leerjaar. Dit vind ik een zeer interessante en leuke manier van werken. Zo creëer je een goede band met je leerlingen.

De jonkheer als opvoeder

Deze klas is zeer divers. Vooral door de aanwezigheid van een Engelse jongen, een Albanees meisje, een Iranees en een romanzigeuner. Ik merk dat dit weinig problemen met zich meebrengt. Deze kinderen zijn goed geïntegreerd en spreken vlot Bulgaars.
Tijdens de lessen ‘wero’ probeert de lkr zoveel mogelijk de link te leggen tussen hun thuisland en Bulgarije.

Volgens mij gebruikt ze wel een vreemde manier om de lln te motiveren. Deze staat hierboven vermeld. Er is bijvoorbeeld een meisje dat vrij zwak is in wiskunde. Zij krijgt dus vaak een nors gezichtje te zien.


De jonkheer als innovator:

De lkr kan haar muzieklessen zeer boeiend maken. Daarnaast zijn er veel lln die goed kunnen dansen en zingen. Ze mogen dan een lied of dansje aanleren aan de anderen. Voor mij is dit vrij innovatief. Als ik daartoe de kans heb zal ik dit zeker ook eens uitproberen in België. Je kan uiteraard de Bulgaarse kinderen niet vergelijken met de Belgische. Deze kinderen zijn veel opener en muzikaler aangelegd. Verscheidene traditionele dansen en liederen worden al aangeleerd in de kleuterklas.



De jonkheer als organisator:

Een leerkracht uit het eerste leerjaar in België heeft veel administratie te verwerken. Hier in Bulgarije is dit zeker ook het geval. De grootste administratie zit hem vooral in het opvolgen van de leerlingen. Elke leerling hier heeft een heen-en-weer schrift. Dus de leerkracht probeert hier telkens iets in te noteren over taal, wiskunde en over sociaal-emotionele zaken. Dit dient dan als informatie voor de ouders, maar ook voor de naschoolse hulp. Vele leerlingen hier in Bulgarije krijgen ‘bijlessen’. Doordat de school omstreeks 13u is afgelopen, worden er hierna extra lessen georganiseerd, maar ook privé lessen.

De jonkheer als partner van ouders:

De Bulgaarse leerkrachten hebben een nauwe band met de ouders. Mijn mentor vertelde me dat ze dagelijks telefoontjes krijgt van ouders die vragen hebben over hun zoon/dochter, over huiswerk, enz.
Hun vertrouwen in de leerkracht is groot.

Er wordt hier ook met een heen-en-weer schrift gewerkt. Op deze manier krijgen de ouders veel informatie over hun kind.



Volgende week lees je meer over de avonturen van jonkheer Jelle in het eerste leerjaar.


До скоро...

Geen opmerkingen: