zondag 2 december 2007

jonkheer jelle ontmoet vele jonkheerklassen (Basco's 7)

Deze week bezocht jonkheer Jelle meerdere klassen. Het was voor hem een interessante, maar vooral leerrijke ervaring.



Hier vind je zijn verslagje:

De jonkheer als begeleider van leerprocessen:

Deze week stond ik voor verschillende klassen. Dit betekent verschillende leerlingen, andere beginsituatie, andere doelstellingen.

Ik paste mijn leermiddelen en mijn werkvormen aan. Bijvoorbeeld in het eerste leerjaar werkte ik met een lied. De leerlingen zingen en leren op hetzelfde moment.

Waar ik vooral van bijleer is dat ik geen handleidingen heb. Al mijn lessen zijn dus volledig door mezelf ‘uitgevonden’. Zo leer ik echt meer nadenken hoe ik de leerstof kan overbrengen, welke doelstellingen er belangrijk zijn voor de lessen,…

Ik mag wel niet altijd mijn creatieve momenten houden voor het begin en het einde van de lessen. Dit deed ik wel eens.


De jonkheer als opvoeder:

Door les te geven aan vele leerlingen moet ik uiteraard telkens een voorbeeld voor hen zijn. Ik moet er telkens voor zorgen dat ze me mogen, dat ze me respecteren. Dit is niet eenvoudig. Een leerkracht dat enkel in 1 klas staat moet maar rekening houden met zijn 25 leerlingen. Maar deze keer kon ik ook proeven hoe het is om een ‘vakleerkracht’ te zijn.

In Bulgarije mag men nog als leerkracht de harde hand gebruiken. Hiermee bedoel ik dat men echt streng mag zijn. Je mag de leerlingen echt laten voelen wie er de baas is.

De jonkheer als inhoudelijk expert:


Daar ik weinig kennis heb van de Bulgaarse didactiek pas ik vooral de onze toe. Dit zorgt voor weinig problemen bij de leerkrachten. Onze didactiek is namelijk zo verschillend niet.
Ik probeer nog steeds, vooral tijdens mijn lessen Engels, ervoor te zorgen dat ik geen inhoudelijke fouten maak. Dit is tot nu toe nog niet gebeurd. Dit komt door mijn goede voorbereiding waardoor ik telkens weet waar ik naartoe wil in mijn les.

De jonkheer als organisator:

Doordat ik voor vele klassen stond, was het dus veel verlopen van klas. Ik mocht dus zeker geen tijd verliezen van mijn lessen.

De jonkheer als innovator en onderzoeker:

Tijdens de lessen beeld introduceerde ik de kunststroming pop-art. Ik liet de leerlingen een bewerking maken van koning Albert II in de stijl van Andy Warhole en een bewerking van Manneke Pis in de stijl van Keith Haring. Dit was voor de leerlingen zeer nieuw, als je weet dat ze enkel werken rond expressionisme, impressionisme, …

Dit maal stond ik dus in meerdere klassen, dus de inbreng van ICT in mijn lessen was voor deze klassen nieuw.



De jonkheer als lid van een schoolteam:

Elke dag overloop ik de lessen Engels met de vakleerkracht. Ze geeft me telkens wat meer uitleg wat ik precies moet bereiken in elke les. We overleggen dus telkens over de lessen.

De jonkheer als cultuurparticipant:

Je merkt zo hier en daar nog een restant van het communistische regime.
Om een voorbeeld te geven. Elke klas beschikt over een luidspreker. Dit dient enerzijds voor de directeur om mededelingen te doen, maar anderzijds ook als een evacuatiemiddel. Zo was er maandag een evacuatieoefening wat de leerlingen moeten doen wanneer er een luchtaanval dreigt, wanneer er een radioactieve ramp is, enz ?!?
De school beschikt daarom over een grote ‘bunker’ waar alle leerlingen moeten schuilen. Dit was wel eventjes schrikken, want je zou geloven dat Bulgarije een probleemgebied is.

Geen opmerkingen: