woensdag 21 november 2007

Jonkheer op stage : Basco's 6

De stage in het einde van de lagere school liep zeer goed. Jonkheer Jelle heeft ervan genoten.

Hier zie je zijn kort verslagje:

De jonkheer als begeleider van leerprocessen:

Deze week gaf ik les in het einde van de basisschool.

Ik wist dat mijn stage niet eenvoudig zou zijn vooral omwille van de andere taal. Ik moest dus zeer eenvoudige en duidelijke taal gebruiken zodat de leerlingen me begrepen.
Daarnaast bouwde ik mijn opdrachten zeer stapsgewijs op zodat er geen misverstanden ontstonden. Het in detail voorbereiden van mijn lessen heb ik reeds goed onder de knie.
Omwille van mijn stapsgewijze aanpak kon ik in haast alle lessen mijn tempo hoog houden. Ik zorgde vooral voor veel afwisseling in mijn lessen waardoor de lln voortdurend actief bezig waren.

Het gebeurde wel eens dat vooral de taalzwakkere lln mij niet begrepen. Ik kon hen dus het antwoord niet voorzeggen. Het moest van het kind zelf komen. Wanneer ik voor deze situatie stond riep ik de hulp in van een sterkere leerling. Deze leerling zorgde voor de nodige uitleg. Zo verstonden de lln het toch zonder dat ik als leerkracht hen de pap in de mond gaf. Of ik gebruikte veel visueel materiaal zodat iedereen het begreep.

Ik kan met fierheid zeggen dat al mijn lessen creatief werden opgebouwd. In elke les zat er een spelvorm, ik werkte met ICT, … Dit motiveerde de lln enorm. Ik voelde me telkens goed bij de lessen en mijn goed gevoel kon ik overbrengen naar de lln. Ik gaf de lln ook een positief gevoel door hen aan te moedigen.


De jonkheer als opvoeder:

Ik slaagde er in een goede band op te bouwen met de lln. Ik heb het gevoel dat de lln me mogen.
Dit had uiteraard zijn invloed op het werkklimaat in de klas. Door het wederzijdse respect werkte iedereen zeer goed mee.


De jonkheer als inhoudelijk expert:

Mijn lessen zijn grondig voorbereid. Het is niet eenvoudig les te geven in het Engels. Daarom zorgde ik steeds voor de nodige vertalingen in het Bulgaars. (Ik mocht deze wel niet gebruiken, maar dit was uiteraard voor een noodgeval.)
Dit was een hele ervaring.
Zo heb ik ook in het eerste leerjaar twee oefenlessen Engels gegeven. Deze leerlingen hadden nog maar twee keer Engels gekregen. Ik zocht dus naar allerlei manieren om er voor te zorgen dat de lln mij begrepen.


De jonkheer als innovator en onderzoeker

In deze school integreert men praktisch geen ICT in de lessen. Ik gebruikte dit voortdurend. Ik zorgde voor duidelijke prenten, voorstellingen, filmpjes, etc. om mijn lessen duidelijk te maken. ICT is dus een vernieuwend element voor hen.

Mijn lessen bewegingsopvoeding waren voor mijn mentor totaal nieuw.
Mijn eerste les was een bewegingscircuit waarbij de lln zelfstandig het circuit tot een goed einde moesten brengen.
Daarnaast leerde ik de lln een discodans aan. Er wordt in deze school enkel folk aangeleerd. Dus het gebruik van popmuziek en een bijhorende dans was dus voor hen zeer vernieuwend.
Ik leerde hen ook een populair balspel aan: ‘trefbal’.



De jonkheer als lid van een schoolteam

Mijn lessen werden telkens besproken met mijn mentor of vakleerkracht. Daarnaast heb ik veel overlegd met de vakleerkracht Engels. Ze gaf me veel tips, raad, … om mijn lessen Engels zo goed mogelijk voor te bereiden.

Daarnaast had ik deze week een kort gesprek met de directeur. Hij zou graag met me samenwerken wanneer ik later voor de klas sta. Zo zou er een soort project worden opgemaakt waarbij mijn Belgische school in contact komt met mijn Bulgaarse stageschool.



De jonkheer als cultuurparticipant


Ik maakte een leuke voorstelling van België. De leerlingen en leerkracht waren enorm geïnteresseerd. Zelfs zo geïnteresseerd dat ik maandag in twee andere klassen België mag gaan voorstellen.

Geen opmerkingen: