zondag 4 november 2007

Jonkheer Jelle stelt voor: BASCO's 4

Jonkheer Jelle heeft terug er terug een leuke week opzitten.
Hij maakte kennis met zijn stageschool waar ze hem ontvangden als een prins, hij kreeg zijn eerste Bulgaarse lessen en hij maakte een leuke uitstap naar 'Arbanassi'. Hieronder vind je een filmpje:


Uiteraard stuurde hij zijn competentieverslag door naar Zijne Majesteit.
Hieronder vind je zijn verslag:

De jonkheer als begeleider van leerprocessen:

Door mijn deelname aan de les ‘child literature’ leerde ik terug wat bij om kinderliteratuur doeltreffend te integreren in het lager onderwijs.
In deze les bespraken we aan welke criteria prentenboeken moeten voldoen.
De Bulgaarse criteria voor het selecteren van prentenboeken zijn eigenlijk praktisch dezelfde als deze van bij ons.
Bij ons besteedt men ook aandacht aan het sociaal-emotionele aspect.

Het klinkt misschien vreemd, maar ik heb ook al een aantal Nederlandse lessen gegeven aan een kotgenoot. Hij wil heel graag de Nederlandse taal kennen omdat onze taal hier in Bulgarije enorm in trek is. Meer en meer Belgische bedrijven vestigen zich namelijk hier in Bulgarije. Ook start een Belgisch bedrijf nu met een callcenter hier in de universiteit voor studenten die een centje willen bijverdienen. Een vereiste is dat je Nederlands en/of Frans spreekt. Mijn kotgenoot spreekt al Engels en Frans, dus Nederlands wil hij er graag bijnemen.
De beginsituatie van mijn kotgenoot is dus nul. In de eerste les leerde ik hem het Nederlands lezen. Daarna werden eenvoudige woordjes aangebracht in combinatie met de werkwoorden ‘zijn’ en ‘hebben’.


De jonkheer als opvoeder:

Dinsdag maakte ik een bezoek aan de lagere school waar ik stage mag lopen. Ik kreeg er een korte rondleiding door de directrice.
In deze school is er een goede discipline. Toen ik een klas binnenkwam van het derde leerjaar, ging iedereen spontaan rechtstaan voor de directrice.
Daarnaast kreeg ik de kans om mij voor te stellen aan de leerlingen (in het Engels). Ik stelde ook een aantal vraagjes. Ik schrok wel toen de leerlingen antwoordden op mijn vragen. Wanneer ik een leerling aanduidde om te antwoorden, ging deze spontaan rechtstaan. Dit is vrij ouderwets, maar ik hou er wel van.


De jonkheer als innovator en onderzoeker:

As innovator ben ik weinig gegroeid deze week. Tijdens de les ‘child literature’ leerde ik weinig nieuwe zaken bij. Deze theorie is namelijk zeer gelijkaardig als deze uit de didactieklessen van Mevr. Debo.

Ik heb al een presentatie voorbereid over België. Volgende week moeten ik en Joke (die Belgische erasmusstudent) onze presentatie voorleggen aan onze coördinator. Joke was in ieder geval aangenaam verrast over mijn presentatie.


De jonkheer als cultuurparticipant:

Zaterdag bezochten we een van de oudste dorpen van Bulgarije, ‘Arbanassi’.
Je vindt er enorm veel traditionele huizen. De benedenverdieping is altijd in steen, de verdiepingen erboven zijn in hout. Steen was zo’n 600 jaar terug enorm duur. Maar in deze periode was een versterkte benedenverdieping noodzakelijk omdat de Ottomanen de Bulgaren elk moment konden aanvallen.

We bezochten ook de oudste kerk van het dorp. Het werd gebouwd in de 13de eeuw. De kerk ziet er uit als een normaal huis. De reden hiervoor is dat de Ottomanen het Christelijk geloof verboden. Uiteraard wilden de Bulgaren hun God niet opgeven en bouwden ze kerken die eruitzagen als huizen. De binnenkant is enorm prachtig met de vele kleurrijke iconen.
Hierna bezochten we een van de vele kloosters. Het klooster dat we bezochten was een vrouwenklooster. De zusters zijn van kop tot teen in het zwart gekleed. Hun klederdracht is in de stijl van de Maagd Maria.


En enkele attitudes:

Zin voor samenwerking:
A6 Voor onze presentatie over België kunnen Joke en ik het goed vinden. We werken goed samen en we vullen elkaar aan.

Gerichtheid op adequaat en correct taalgebruik en communicatie (met andere andere talen):
A10 Mijn Bulgaarse lessen gaan vlot. Ik ben al redelijk goed weg met de taal. Dit is ook enorm belangrijk, omdat ik straks stage heb. Ik wil de leerlingen zoveel mogelijk kunnen helpen en
vaak zal dit niet altijd mogelijk zijn in het Engels.



1 opmerking:

GlennVanhollebeke zei

Ik zie dat je je amuseert en dat je enorm je best doet, doe zo verder é!! Als je terug bent, bouwen we een feestje...

groetjes Glenn