woensdag 31 oktober 2007

Jonkheer Jelle stelt voor: Basco's 3

Jonkheer Jelle heeft dezer dagen weinig meegemaakt.

Maandag startte zijn eerste les Bulgaars. Jonkheer Jelle spreekt al een woordje Bulgaars waardoor hij eigenlijk weinig bijleerde.
Gisteren had Jonkheer Jelle een afspraak in de lagere school waar hij later stage zal lopen.
De leerkrachten en directie waren enorm enthousiast en ontvangden hem uiteraard als een echte prins.
De directie stelde jonkheer Jelle ook voor aan een aantal jonkheerklassen. De jonkvrouwen en jonkheren in spe stelden zich voor in het Engels. De jonkheer zag dat er een goede discipline was in deze school. Wanneer de leerlingen iets zeggen, gaan ze rechtstaan...





Daarnaast stelt jonkheer Jelle zijn Basco's voor:

De leraar als begeleider van leerprocessen:
Tijdens de les ‘child literature’ bespraken we met welke criteria we moeten rekening houden om kinderliteratuur te selecteren.
We kwamen tot de conclusie dat alles begint bij de beginsituatie en de doelstellingen. Wanneer we deze twee zaken kennen, kunnen we op zoek gaan naar de meest geschikte kinderliteratuur.

Om kinderliteratuur in de klas te brengen is het aspect ‘plezier’ ook enorm belangrijk. Wanneer dit aanwezig is, zullen de vooropgestelde doelstellingen sneller bereikt worden.

Als slot van de les kregen we elk 5 minuten om een definitie te bedenken waar kinderliteratuur aan moet voldoen en wat wij als leerkracht belangrijk vinden.
Dit was mijn definitie:
“Kinderliteratuur zijn verhalen, gedichten, brieven, conversaties, … die aansluiten bij de beginsituatie van de kinderen en de vooropgestelde doelstellingen van de leerkracht. Kinderliteratuur moet vooral kinderen animeren, hun taal en zicht op de ‘wereld’ verruimen.”
De leraar als opvoeder:
Wanneer ik een afspraak heb, zorg ik dat ik toch minimum 5 minuten op voorhand aanwezig ben.
Hier in Bulgarije is dit precies geen prioriteit. Iedereen komt hier te laat of daagt gewoon niet op.

Dat de Bulgaarse studenten niet stipt zijn, daar kan ik nog inkomen, maar leerkrachten…
Ik heb bijvoorbeeld 45 minuten moeten wachten op de leerkracht Bulgaars.

Daarnaast werd er van ons verwacht om thuis onze artikels rond kinderliteratuur door te nemen. Dat niet iedereen dit doet, daar kan ik nog inkomen. Maar dat ik de enige was?
Ik kan hieruit maar twee conclusies trekken: Ofwel ben ik van nature vrij punctueel ofwel ben ik een strever.

De leraar als cultuurparticipant:
Vandaag (zondag) zijn er gemeenteraadsverkiezingen hier in Bulgarije.
Donderdagmiddag was er in het centrum een debat tussen de huidige burgemeester van Veliko Turnovo en een kandidaat-burgemeester. Uiteraard begreep ik er niets van, maar het was wel interessant om dit eens mee te maken.

Hier in Bulgarije worden de namen van personen gevierd. Dit is een oude Christelijke traditie dat bij ons praktisch niet meer bestaat. Bij vele families zijn de naamdagen belangrijker dan de verjaardagen.Vrijdag was het de naamdag van de heilige Dimitur en Ivan. Dit zijn de belangrijkste heiligen van Bulgarije. Dus overal was er een groot feest. Er waren oa. optredens van plaatselijke zangtalenten.
Nog enkele attitudes van jonkheer Jelle:
Kritische ingesteldheid:
Van onze docent Bulgaars kregen we de taak om een boek met Bulgaarse conversaties te zoeken. Het is de bedoeling om dit boek dan te hanteren in de Bulgaarse lessen, maar ook als zelfstudie.
Zelf vind ik het vrij handig dat deze conversaties ook verduidelijkt worden in het Engels. De anderen vonden dit minder goed want dan leer je minder vlug de Bulgaarse taal. Dit is wel correct, maar voor zelfstudie vind ik dit niet echt handig. Ik kon hen uiteindelijk overhalen.

Leergierigheid:

Maandag maakte ik kennis met de docent Nederlands hier aan de universiteit. Ik zou het enorm plezierig en leerrijk vinden mocht ik kunnen Nederlands geven aan de studenten hier en vertellen over de Belgische (Vlaamse) cultuur.
Organistatievermogen:
Zoals ik al hierboven heb vermeld, ben ik stipt!
До скоро ....

1 opmerking:

Bert O. zei

Jeeelle, Jeeeelle, Jeeeelleeee, want ben jij toch een begeleider van leerprocessen, net zoals het een échte jonkheer betaamt ;-)
Laat de krijger maar op kruistocht trekken!

Grtz, Brunoo.