woensdag 17 oktober 2007

Jonkheer jelle ontmoet erasmusjonkheren en erasmusjonkvrouwen...

Jonkheer Jelle had gisteren een erasmusbijeenkomst. Daar ontmoette hij een aantal Polen, Tsjechen en een Letse. De jonkheer was de enige westerling.
Rond 'de ronde tafel' moest iedereen zich kort voorstellen.
Met deze groep zal de jonkheer een aantal uitstappen maken.
Zaterdag is er een uitstap voorzien naar de 'Tsarevits'. Dit is een oude burcht van een voormalige Tsar.
In een volgende bijeenkomst is het de bedoeling dat de jonkheren en jonkvrouwen hun land voorstellen op een leuke, creatieve manier.

Toen de bijeenkomst afgelopen was, ging de jonkheer terug naar zijn stulpje. Plotseling kwamen er drie Bulgaarse jonkvrouwen op hem af. Ze begonnen tegen hem in het Nederlands te praten. Uiteraard schrok de jonkheer zich een bult. Deze jonkvrouwen studeren hier Nederlands aan de universiteit. Dus de jonkheer heeft terug nieuwe vrienden gemaakt.

Gisteren kreeg de jonkheer de kans om een aantal werkboeken in te kijken van het eerste leerjaar. In België heb je keuze uit meerdere methodes. Hier in Bulgarije uit slechts 1.
De leesmethode bevat de volgende structuur:
1. Mondelinge taalvaardigheid waarbij de lln vertellen over prenten.
2. Mondelinge taalvaardigheid waarbij de lln vertellen over prenten waarbij ze de structuur van een vraagzin en een gewone zin gebruiken.
3. De lln leren woorden hakken.
4. De lln maken het onderscheid tussen klinker en medeklinker van een woord. (De klinkers staan in het rood, de medekinkers in het blauw. In Bulgarije maakt men niet het onderscheid tussen kop-buik-staart.)
5. De letters worden stap voor stap aangebracht. Zowel in drukletters als in geschreven letters. Deze letters leren ze ook schrijven. Dit wordt allemaal opgenomen in dit werkboek/handboek.
6. De lln leren verschillende woorden waarbij de aangeleerde letter in voorkomt. (De structuur van deze woorden worden gevisualiseerd, waarbij enkel de nieuwe letter zichtbaar is.)

7. Uiteraard, net zoals bij ons, gaat men met de gekende letters woorden maken.
8. Wanneer de leerlingen alle letters kennen, worden er zinnen gelezen waarbij men dan ook de correcte grammatica aanbrengt.


-> Belangrijk om te weten: Lezen zorgt hier voor weinig tot geen problemen. Dit komt omdat ze het Cyrillisch alfabet hanteren. Elke klank heeft een ander teken.(er zijn 33 tekens) Dus wanneer je alle tekens kent, kan je alle mogelijke woorden en zinnen lezen. Zij komen dus niet voor het probleem te staan dat één teken, meerdere klanken kan hebben. Spellingsproblemen hebben zij dus ook bitter weinig.


Wanneer de lln Engels leren, komen ze natuurlijk in aanraking met ons Latijns alfabet. Zeer vreemd, maar de leerlingen hebben hier geen problemen mee. Dit komt vooral doordat ze veel in contact komen met Engels,nl. via tv, computer, boeken,...


Naast het werkboek/handboek rond taalvaardigheid, kon de jonkheer ook andere werkboeken/handboeken inkijken. In Bulgarije gebruiken ze een werkboek voor muziek-en beeldopvoeding. Deze werkboeken zorgen voor een gezonde mix tussen theorie en praktijk.


Bij de wiskundemethode uit het eerste leerjaar wordt er vooral gewerkt rond getallenkennis en bewerkingen. Er is opvallend weinig aanbod van meetkunde en metend rekenen.(enkel tijd en omtrek van vlakke figuren.....!!!!)

Net zoals bij ons wordt er gewerkt in het eerste leerjaar t.e.m. 20 en van concreet naar abstract:

1. Eerst wordt er verteld over prenten, waarbij ze leren tellen tot 2O (bv. 15 appels,...)
2. Men gaat vrij snel over op het vergelijken van hoeveelheden door gebruik te maken van >, < en =".">
3. De volgende stap is het optellen en het aftrekken (tot 10)
4. Wanneer dit gekend is, wordt de brug gemaakt. Hier werkt men niet met dezelfde getalbeelden als bij ons. Men visualiseert gewoon de hoeveelheden naast elkaar. Persoonlijk vind ik onze getalbeelden het duidelijkst.
Om de brug te maken wordt er geschrapt of bijgedaan, daarna werkt men abstract.
5. Als laatste stap worden toepassingen gemaakt.


-> Dus: andere getalbeelden, niet splitsen, weinig tot geen meetkunde/metend rekenen, toepassingen op het einde, geen aanbod van vermenigvuldigen in het eerste leerjaar.


To be continued...


До скоро....


Onderaan een kopie uit het werkboek rond bewerkingen en toepassingen:





Geen opmerkingen: